De antenne klus

Dit is een verslag van mijn oude woning waar ik 8 jaar gewoond heb en waar ik als zendamateur veel geexpirementeerd heb.

Het verhaal begint vlak voordat ik op vakantie ging in 2008. Ik zat de website van marktplaats af te struinen toen mijn oog viel op een advertentie van een mast met een FB 33 antenne. Het mooiste wat hierbij stond was "gratis weg te halen voor 1 augustus" Ik meteen met een mede bestuurslid van onze club gebeld om te vragen of hij hier actie op kon ondernemen aangezien wij nog een FB 33 voor het velddag station nodig hadden en ik op dat moment niet in de gelegenheid was om dit te regelen. Degene van wie de mast was kwam al heel snel met een tegen bericht dat hij het een goed idee vond om dit aan een club cadeau te doen, dus hij was voor onze club. Nu moest hij nog wel van dat dak af. Ikzelf ben niet bang voor hoogtes dus heb ik de taak ook maar meteen op mij genomen om de antenne even weg te halen en naar de club te brengen.
Op een mooie zonnige maandag heb ik samen met mijn 2 jongens deze antenne verwijderd en naar de club gebracht. Maar het was dus niet alleen de FB 33 weghalen nee alles moest eraf. En daar ontstond het idee dat ik dit deel van de antenne  DE MAST DUS wel eens voor mijzelf kon gaan gebruiken tevens zat hier nog een mooie rotor bij die ook in mijn plan kon inpassen. Ik heb alles toen voorlopig bij de club gestald en ben met vakantie gegaan.

Na de vakantie ben ik de mast die nog steeds bij de club lag eens goed gaan opmeten om te kijken of dit met wat aanpaswerk op mijn balkon bevestigd kon worden.
Dit zou wel lukken anders moest het gaan lukken want hoe vaak kom je een pylonen mast tegen van 6 meter van aluminium met aangelaste platen.
Op de vereniging heb ik eerst de oude nylon bus die als toplager fungeerde verwijderd en heb deze aan een bevriend zendamateur meegegeven om voor mij een bus van aluminium te draaien waar de GS 65 toplager op past.
De rotor had ook een revisiebeurt nodig en nadat ik hem open had gemaakt werd ik toch wel heel droevig.
Het hoofdtandwiel in de rotor was op 4 plaatsen gebroken en er ontbraken ook tanden aan. Daar kan ik dus niks meer mee dacht ik maar dan blijkt toch het internet voor de oplossing te zorgen. Ik stelde de vraag in de nieuwsgroep van zendamateurs .gelicenceerd weet iemand waar ik nog een tandrad te pakken kan krijgen. Er werden verschillende oplossingen gegeven totdat iemand kwam met een bericht dat een zendamateur in Baarle Nasau die deze rotoren vroeger voor zijn werk reviseerde en dat hij die onderdelen misschien nog heeft liggen. Hij gaf het mail adres en heb contact met hem gezocht.
Na wat heen en weer gemaild te hebben heb ik de rotor opgestuurd naar baarle nasau in de hoop dat dit weer goed zou komen.
Het eindresultaat was geweldig, voor mij althans. De rotor had inderdaad een gebroken tandwiel en de oorzaak was dat er verschillende maten kogeltjes in zaten. Daardoor was de boel te zwaar belast geweest en gebroken.
Maar hij werkt als een naaimachientje en het koste mij maar 50 euro. Daar heb je geen nieuwe rotor voor.
Deel 2 was dus ook gereed want deel 1 ( de bus voor het toplager ) had ik ook al in mijn bezit. Nu moet de mast uitgevuld worden vanaf de betonnen kolom waar ik hem tegen wilde vast maken. De bevestiging platen die aan de mast vastgelast zaten kwamen maar 10 cm naar buiten terwijl ik om een dakgoot van 25 cm heen moest. Dus tussen mast en kolom moest ik 15 cm minimaal uitvullen. Ik heb toen 4 ijzeren i profielen genomen die gebruikt worden om een vangrail aan te bevestigen. Ik heb daar een paar flinke gaten in geboord zodat de M16 draadstangen daar doorheen konden.
De maten van de gaten van de bevestigings platen van de mast heb ik meteen in de andere kant er in geboord zodat je dat niet hoeft te doen als hij om de betonnen kolom zit.
In de tussentijd dat ik op mijn onderdelen zat te wachten heb ik na mijn laatste lokator contest in december mijn oude mast afgebroken en de antennes plat op het dak gelegd.
Tijdens de enkele warme uurtjes van deze winter heb ik de ijzeren uitvul constructie aangebracht.
Toen dit allemaal gereed was heb ik 3 bevriende zendamateurs gevraagd af zij mij voor een uurtje konden helpen.
De mast zelf had ik ondertussen al naar mijn huis gehaald en via de straatzijde het dak op gehesen.
Tevens heb ik van deze amateurs een 10 elements voor 2 meter gehad en een andere FB 33 met warcbanden dipool.
Nu had ik het heel simpel bedacht met 2 man vanaf het dak de mast laten zakken naar de bovenste bevestiging en daar 2 maal een boutje en moertje erin en dan is het eigenlijk al klaar.
De mast zelf weegt maar 15 kilo maar is wel lang en onhandig om dit in je eentje te doen.
Nu hij eenmaal aan zijn boutjes hing kon ik verder om de onderste ijzerconstructie op maat te laten zakken en ook te bevestigen.
DE MAST STAAT CQ HANGT aan mijn kolom.
Nu is mijn trappetje naar het dak door de komst van deze mast eindelijk aanwezig.
Voorheen moest ik vanuit mijn portiekgedeelte eerst 8 trappen naar beneden om vervolgens bij het volgende portiek weer aan te bellen bij 1 van de buren om daar weer 8 trappen omhoog te gaan om bij het dakluik te komen. DIT HOEFT NU NIET MEER.
Nu wordt het tijd om de mast te gaan benutten waar hij voor bestemd is. Maar er moet nog wel eerst een standpijp in anders gaat het niet werken.
Ik heb een pijp genomen van 6 meter lang rond 50 mm dikwandig 4 mm. Het moet natuurlijk wel een beetje stevig zijn.
Maar hoe krijg je een pijp van 6 meter in een mast die aan de rand van het dak 4 meter de lucht in steekt.
Bovenlangs gaat niet want ik ben niet de hulk dus dan maar onderlangs.
Ik heb een touw genomen en heb die eerst door het toplager in de mast laten zakken.
De rotorstoel in de mast heeft gelukkig ook een gat rond 60 dus daar gaat het touw ook doorheen totdat onderuit de pylonenmast het touw er weer uit kwam. Dit uiteinde van het touw heb ik verder doorgetrokken en mee terug het dak op genomen. Daar heb ik het touw door de nieuwe 6 meter pijp gevoerd en onderaan een stuk ijzer genomen waar ik het touw aan vastknoopte.
Nu is het een kwestie van het touw strak houden en de mast van het dak af laten zakken tot onder de pylonen mast.

Hier heeft mijn oudste zoon even mee geholpen omdat ik op het dak stond en de onderkant van de pylonen mast naast mijn balkon ligt. De buren van 2 en 3 hoog kwamen wel even buiten kijken waar dit klokkenspel vandaan kwam. Helaas voor hun misschien was dit maar van korte duur want toen mijn touw eenmaal gespannen was kon ik gaan hijsen. Alles ging precies zoals ik had uitgedacht en na 10 minuten zat de standpijp in de pylonen mast vast in zijn toplager.
Daarna het touw verwijderd en hem vervolgens buiten langs de mast gelegd om hem als hijstouw weer te gebruiken om de mast naar de gewenste hoogte te trekken.
Eindelijk de eerste antenne kan er in.
Dit is een 3 banden verticale antenne van 5 meter lang met voldoende gain op deze 3 banden. Tevens daar een 0,5 duims coax aan en de verliezen zijn ook minimaal.
Vervolgens een zijarmpje gemonteerd en daar een 35 element voor 23 cm.
En elke keer als er weer een antenne in zat met het touw, voet en hand de mast een klein beetje hoger tillen. Vervolgens kwamen daarna de volgende antennes er nog bij eerst 1 antenne 21 elements voor 70 cm. Daarna de 10 elements voor 2 meter en daarna de 4 elements voor 6 meter.
Dit alles begon toen toch wel een aardig gewicht te krijgen maar ik kon het nog steeds tillen. Ik heb na deze laatste antenne de mast hoger dan de rotorstoel getrokken en de boel weer even vastgezet met het toplager. Nu kon ik het hijstouw verwijderen en de rotor plaatsen. Dan ga je als alles vast zit heel voorzichtig 1 boutje van het toplager los draaien en kijken of de mast weer in beweging komt. Langzaam glijdt hij in de rotor klemmen en hij staat nu. De rotor klemmen een beetje net niet klem gedraaid en nu maar uitrichten op het noorden.

Nu alles vastzetten en KLAAR . Of toch niet.
Oh nee ik was de FB 33 nog vergeten die moest er ook nog in.
Nu waren de onderdelen van deze FB 33 als FB 23 gemonteerd geweest en de warcbanden dipool stond weer los daarboven.
De boom was er dus niet meer in zijn originele lengte maar de amateur van wie ik hem kreeg had al wel een nieuwe boom besteld en mij erbij geleverd. Dus bij de website van de firma Fritzel de gegevens opgezocht hoe een FB 33 met warcbanden dipool in elkaar moest worden gezet. Dit  had tot gevolg dat ik op het dak weer met een aluminium pijp van 6 meter aan het stoeien was.
Hier moest eerst 1 meter vanaf want dat was overbodig vervolgens op het dak de maatstrepen op de boom gezet en de mast klemmen aangebracht.
Nu eerst zonder de elementen de boom in de mast en deze vlak boven het toplager bevestigd daarna de antenne zo gedraaid dat ik normaal op en trapje op het dak bij de boom kon.
Vervolgens 1 voor 1 de elementen over de boom heen geschoven en vast gezet.
Ik moest wel na 2 elementen de antenne draaien anders was mijn trap 18 meter te kort. maar na ook de andere te hebben gemonteerd was ik wel een beetje trots op het geplaatste resultaat.
Mede dankzij een MFJ antenne analizer heb ik meteen kunnen controleren of de antenne's wel deden wat ze moesten doen en dat ik niet achteraf droevig werd dat een antenne niet goed werkt.
Vanaf dit moment kon ik dus uitkomen op 30,20,17,15,12,10,6,2 meter en 70 en 23 cm. En de 3 laatste horizontaal als vertikaal.
Ik had in mijn oude situatie al een langdraad antenne hangen van 2 x 20 meter met een kippenladder.  Deze was voor alle HF banden.  Aangezien ik nu 6 HF banden in de beam had zitten dacht ik nu kan ik die 2 x 20 meter heel mooi voor 80 maken en heb dus de kippenladder verwijderd en via een mantelstroomfilter de 2 draden aangesloten. Hij bleek iets te lang te zijn en heb hem dus iets ingekort zodat hij in het fone gedeelte van de 80 meter goed loopt.
Ik dacht wat ik met 80 kan kan ik ook met 40. Dus weer een mantelstroomfilter gemaakt en 2 draden van 10 meter er aan.  Ook hier was het even een kwestie van knippen en we hebben een monobander voor 40 erbij.
Ik dacht dat ik het hierbij maar moest laten aangezien mijn dak niet lang genoeg is om een antenne voor 160 kwijt te kunnen. Ik besprak dit bij mijn radioclub hoe ik toch iets voor 160 zou kunnen maken.
Een zendamateur zei toen dat je de draden ook gewoon terug kunt vouwen als de lengte er maar in zit???? Ik dacht dat als je de ene kant opgaat met je draad en je gaat via dezelfde weg terug dan blijft het toch maar de lengte van het verst weghangende punt.
Nu weet ik beter want het is voor een gedeelte waar maar als je bij de uiteinden eerst de teruggevouwen draad naar benedenhaalt  ongeveer 30 cm en je gaat dan weer terug dan blijkt deze 30 cm heel mooi het afstembare gedeelte van de antenne te zijn.
Eerst had ik gewoon een knoop in de mast gelegd dus waar hij binnen kwam ging hij ook weg. En de frequentie piekte op 1,99 Mhz. Ik dacht TE KORT GEKNIPT.
Totdat ik de teruggaande draad eerst langs de mast met 50 cm naar beneden tyrapte.
Hij was in frequentie gezakt van 1,9 naar 1,7 Mhz.
Heee hier zit een verband in als ik dus die 50 cm eens verkort naar 25 cm misschien kom ik dan wel mooi uit. Alleen dit was iets te voorbarig hij was wel lager dan 1,99 hij piekte op 1,90 dus toch iets te hoog dus er 30 cm van gemaakt en ja hoor de antenne piekt op 1,84 Mhz.
Dus nu ben ik op alle banden met eigen antennes QRV tot aan 23 cm dan natuurlijk.
Nu is de laatste stap het ATV station weer in de lucht te brengen maar daar heb ik ook eerst weer wat van de ijzerwinkel nodig om dit goed stevig in de mast te kunnen bevestigen. Maar we gaan nu eerst op mooi weer wachten.

Stan


Home